ad

Friday, July 17, 2009


100 Hari Pertama: Rosmah Gagal Jernihkan Imej


100 Hari Pertama: Rosmah Gagal Jernihkan Imej
Sejak menjadi isteri Perdana Menteri tiga bulan yang lalu, Rosmah cuba menjernihkan imejnya dimata masyarakat. Setelah beliau diburukkan sebagai watak penting dalam kes pembunuhan Altantuya oleh pengakuan bersumbah Subramaniam. Beliau cuba muncul dengan imej sebaliknya iaitu penyayang dan prihatin.

Atas kapasiti sebagai pengerusi Bakti, beliau kerap turun melakukan aktiviti berorentasi kebajikan untuk semua golongan. Antaranya Rosmah menampilkan dirinya sebagai pembela Orang Kurang Upaya, kanak-kanak sindrom dan pesakit berisiko tinggi. Acap kali beliau memberi sumbangan kepada golongan yang memerlukan ini. Seterusnya Rosmah melibatkan diri dalam usaha mencari dana untuk mangsa peperangan di Ghza Palestin. Beberapa majlis yang diadakan, Rosmah muncul untul melancarkan dan menyantuni orang-orang Palestin.

Paling akhir beliau menutup kempen menderma 10 sen untuk Ghaza bagi kanak-kanak di Akedemik Pengajian Islam Universiti Malaya. Namun adakah dalam masa 100 hari beliau bertindak ini benar-benar menjernihkan watak beliau. Adakah tergambar dimata masyarakat bahawa Rosmah seorang penyayang dan prihatin? Jawapannya pembaca sendiri yang rasakan.

Namun apa yang berlaku, semakin banyak pendedahan yang menambah buruk watak Rosmah. Antaranya pengakuan oleh adik dan saudara maranya menyatakan bahawa dia perempuan puaka. dengan makna Rosmah selalu bertemu bomoh berjampi untuk menjayakan segala macam misinya. Pengakuan yang tersebar luas ini tidak dinafikan oleh Rosmah. Tambahan pula pengakuan seorang lelaki sebelum ini yang mengatakan bahawa Rosmah dan najib membuat upacara jampi menggunakan Samy Hindu di rumahnya juga tidak dinafikan. Malah apabila adiknya sendiri membuat pengakuan bahawa kakaknya kerap menggunakan bomoh untuk berjampi, maka ia seakan mengesahkan berita sebelumnya.

Seterusnya terdekat dengan hari ini dua peristiwa gempar berlaku kepada Rosmah yang semakin memburukkan wataknya. Pertamanya peristiwa tangkapan dua mahasiswa Universiti Malaya kerana dituduh menconteng dinding menyatakan kemarahan terhadap Rosmah sebelum kehadiran Rosmah ke dewan Universiti Tersebut keesokan harinya. Keduanya ketika beliau melawat mangsa kebakaran di Kerinchi, beliau dihamburkan kata-kata yang sangat pedih oleh seorang mangsa dengan perkataan 'barua' betul-betul di depan mukanya. Katanya, wanita ini marah kerana bantuan yang Rosmah berikan tidak adil kerana dia tidak menerimanya. Semua kejadian ini menggagalkan usaha 100 hari pertama sebagai First Lady di Malaysia.

Penulis mencadangkan untuk 100 hari berikutnya, Rosmah perlu mengubah gayanya bagi sedikit menjernihkan wataknya dimata masyarakat. Langkah pertama beliau perlu ke Mekah menunaikan Umrah dan Haji. Pulang sahaja ke negara beliau perlu mengenakan tudung litup kepala dan perbanyakkan program di masjid surau. Setiap selepas magrib dan isyak, beliau perlu duduk di masjid Jalan Duta membaca Yasin membaca Surah Yasin dan sedekahkan untuk 'orang' yang sudah meninggal dunia.

0 comments:

Post a Comment