ad

Sunday, August 2, 2009


Demo ISA: GMI 100 Ribu, Pewaris 2 Ribu!


1 Ogos memang benar-benar menjadi referundum rakyat Malaysia terhadap isu ISA. Pelbagai berita dan tanggapan dilemparkan terhadap perhimpunan kelmarin. Utusan melaporkan hanya lima ribu menyertai himpunan ini. Malaysiakini melaporkan 20 ribu, akhbar Serambi Indonesia melaporkan ratusan ribu berhimpun di Kuala Lumpur bagi mendesak ‘dicabut’ akta ISA, Sinar Harian muka depan siarkan 20 ribu sertai demo GMI, muka dalam akhbar yang sama siarkan 15 ribu sertai demo ‘Mansuh’, beberapa media antarabangsa ada yang membuat liputan langsung dan memaparkan sekitar 50 ribu, 70 ribu hinggalah 100 ribu berhimpun mendesak ISA di mansuhkan.

Manakala bagi perhimpunan mendesak ‘dikekalkan’ ISA yang diketuai oleh Pewaris pula amat sukar mendapat beritanya. Ada beberapa akhbar menyiarkan hanya berita pemimpin mereka ke Istana Negara menyerahkan memorundum. Seorang rakan yang melihat sendiri situasi di Pasar Seni mengatakan hanya 20 orang berbaju putih bersongkok hitam penyokong ISA berhimpun di sana. Terdapat akhbar dalam talian yang memaparkan hanya dua ratus berhimpun. Manakala Mstar Online menyatakan dua ribu penyokong ISA berhimpun di Pasar Seni.

Ini bermakna, jika diambil jumlah tertinggi dianggarkan media tempatan dan luar negara, maka ‘Anti ISA’ 100 ribu dan ‘Pro-ISA’ 2 ribu. Jika benar dakwaan ini, maka jumlah mereka yang menyokong ISA hanya mewakili dua peratus sahaja rakyat Malaysia. Jika jumlah ini masih diragui, kita mengambil jumlah terkecil seperti didakwa Utusan Malaysia. ‘Anti ISA’ 5 ribu dan ‘Pro ISA’ 20 orang. Masih lagi yang menyokong ISA hanya mewakili dua peratus sahaja jumlah demonstran.

Untuk lebih adil, penulis mempercayai laporan Mstar Onlin yang mengatakan Pro-Isa diwakili 2 ribu orang. Penulis yang mengikuti kumpulan Masjid Negara sahaja menganggarkan jumlah Kumpulan Masjid Negara ini paling sedikit 10 ribu orang. Berdasarkan gambar yang disiarkan oleh akhbar cina dan Tamil, jumlah di Sogo dua kali ganda jumlah di Masjid Negara. Tidak ada gambar jumlah orang ramai di Masjid Jame diperolehi. Jika jumlah ini sahaja diambil kira, maka jumlah demonstran Anti ISA sekitar 30 ribu orang paling minima.

Maka jika dinisbahkan dengan kumpulan ‘Pro-ISA’ peratus yang menentang ISA ialah 92 peratus dan penyokong ISA hanyalah 8 peratus. Ini jumlah yang paling adil untuk diberikan terhadap keputusan referundum rakyat 1 Ogos kelmarin. Oleh itu kerajaan perlu sedar bahawa kehendak rakyat Malaysia ialah kerajaan segera memansuhkan ISA. Jumlah ini boleh jadi sama atau hampir sama dengan peratus sebenar keseluruhan pengundi yang mahukan ISA dihapuskan. Ini kerana parti-parti Pakatan Rakyat yang mewakili lebih 45 peratus pengundi di Malaysia secara jelas menolak ISA. Manakala parti-parti kompenen Barisan Nasional pula sebahagiannya turut sama menentang ISA. Yang bertindak secara jelas ialah PPP, Gerakan dan MCA. Manakala yang protes secara senyap pula tentulah ramai. Maka tidak mustahil kebenaran 92 peratus rakyat Malaysia menolak ISA berdasarkan himpunan semalam.

Jika tidak segera dimansuhkan ISA ini, maka peratus penentang ISA ini akan diterjemahkan dengan menentang BN dalam pilihanraya ke-13 ini. Oleh itu sebelum terlambat, Najib perlu buangkan keangkuhan dan kedegilan sementara waktu dengan memansuhkan akta zalim ini atau pun bersedia untuk menjadi 8 peratus wakil rakyat ‘pembangkang’ selepas pilihanraya yang akan datang!

Apapun terima kasih kepada kumpulan Pro ISA yang puas memprorovokasi sebelum himpunan di media-media kononnya untuk menghimpunkan puluhan ribu orang Melayu namun ternyata tidak mendapat sokongan. Jasa mereka yang turut sama berhimpun sebenarnya baik sehinggalah terjadinya referundum rakyat 1 Ogos di Kuala Lumpur. Jika BERSIH dan PPSMI kerajaan buat pekak badak kerana katanya hanya sebelah pihak yang menentang. Namun dalam isu ISA kedua-dua pihak sama-sama berhimpun

0 comments:

Post a Comment