ad

Sunday, August 2, 2009


Keganasan Polis: Musa Hasan Balas Dendam?


Ketua Polis Negara menyatakan bahawa pihak polis yang menyembur gas pemedih mata dan meriam air kepada demonstran semalam mengikut Standard Operation Prosuder (SOP) yang ditetapkan oleh undang-undang. Katanya ia sebagai proses pencegahan dan terpaksa menyuraikan mereka yang degil bersurai dalam himpunan ini.

Mari kita lihat satu persatu SOP yang dikatakan Musa Hasan ini. Pertamanya di Masjid Negara sdebelum solat zohor lagi puluhan orang ramai ditangkap. Mereka diperiksa beg satu persatu dan jika ditemui baju atau barang berlambangkan ISA atau berpakaian hitam atau merah terus ditangkap. Atas kesalahan apa mereka ditangkap? SOP!

Keduanya Dr Hatta Ramli yang baru mula untuk berarak di hadapan Masjid Negara dikasari oleh anggota polis sehingga terkoyak 70 peratus bajunya dan langsung tidak boleh dipakai. Ini menunjukkan berlaku kekasaran, kekerasan terhadap Dr Hatta dan beberapa orang yang lain. Tidak ada amaran, tidak ada masa yang diberikan kepada Dr Hatta untuk bersurai. Sebaliknya terus diserbu seperti binatang. Mengapa jadi begini? SOP.

Ketiganya, ketiga demonstaran sampai ke persimpangan jalan Kinabalu berhadapan dengan Bank Rakyat dan Bank Negara, pihak polis telah menembak gas pemedih mata dari empat arah. Manakala FRU berada di keempat-empat persimpangan dan melepaskan gas dan meriam air daripada water canon. Jadi bagaimana orang ramai mahu bersurai. Jika mahu menyuraikan, sepatutnya tempakan hanyalah satu arah dan memberi ruang untuk orang ramai bersurai. Sebaliknya keempat-empat jalan ditutup dan ditembak, kemudian suruh bersurai. Hendak bersurai ke mana? Bengong jadinya. Mengapa jadi begini? Musa Hasan kata SOP Standard Operation Prosedur.

Keempat. Orang ramai yang berada di bangunan Daya Bumi yang melihat sahaja turut ditangkap. Malah ada pegawai polis berpaku tiga menghina mereka yang ditangkap. “Kamu ini tidak padan dengan cacat’. Ada mangsa yang ditendang dan dibelasah sebelum digari. Inikah SOP Polis Malaysia.

Mangsa-mangsa yang ditahan tidak dibenarkan menemui peguam. Ia jelas bercanggah dengan undang-undang. Dan banyak lagi insiden yang berlaku yang bercanggah dengan Standard Operation Prosedur pihak polis. Namun Musa Hasan kata ianya mengikut undang-undang. Empat hari sebelum perhimpunan ini, satu sidang meja bulat diadakan pimpinan Pakatan di Parlimen bagi mendesak kerajaan menukar Ketua Polis Negara ini apabila tamat tempohnya. Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin-pemimpin politik terpaksa mengadakan sidang meja bulat khusus bagi membincangkan kelaku seorang ketua polis negara. Ini menunjukkan betapa buruknya rekod Musa Hasan sebagai Ketua Polis Negara dan ianya diketahui oleh dunia luar apabila Sidang Meja Bulat diadakan.

Boleh jadi untuk melepaskan kemarahannya kepada Pakatan Rakyat, Lim Kit Siang mengatakan Musa Hasan membalas dendam dalam himpunan kelmarin. Ditembak gas, dihambat, dikepung, kemudian disuruh bersurai. Memang tidak boleh bersurai. Jadi mengapa dibuat juga begitu.Semata-mata mahu menghukum. Akulah Ketua Polis Negara yang berkuasa!


0 comments:

Post a Comment