ad

Monday, August 10, 2009


Ezam Sedia Jadi Saksi: Berjayakah Ampunya Kali Ini?


Usaha Ezam Mohd Nor untuk menduduki tempat tinggi di dalam Umno belum menemui kejayaan. Walaupun pada awal penyertaannya, beliau memberi pelbagai jaminan kepada BN untuk menjadi pembongkar itu dan ini, namun ianya masih belum diterima untuk membantu Umno.

Beberapa pilihanraya kecil seperti di Terengganu dan Bukit Gantang, beliau hadir dengan sumpahnya untuk mendedahkan 'berita besar' tentang dalaman Anwar. Namun disangka Radix panas hendak dihidangkan, tetapi Ezam sekadar menyajikan kopi O sejuk. Pendengar ceramahnya dikalangan Umno pun tidak berapa suka. Buktinya tidak ramai orang yang pergi mendengar ceramahnya. Tetapi Ezam tidak peduli. Dia bukan lagi pembangkang yang perlukan audien yang ramai ketika ceramah. Tetapi yang penting ialah usaha, kesungguhan dan kerjanya didengari atau diketahui oleh pemimpin besar Umno. Dia perlu membuktikan dirinya benar-benar setia kepada Umno, barulah diberi tempat yang sesuai kepadanya dalam parti.

Namun setelah beberapa kali bersumpah dan menjanjikan berita panas di dalam beberapa pilihanraya, dia hanya diberikan jawatan sebagai ketua penerangan Umno cawangan di Petaling Jaya. Bagi penulis, jawatan ini tidak berbaloi, sebaliknya satu penghinaan kepada beliau yang bernah menjadi diva. Jaguh reformasi dan ketua pemuda PKR Malaysia. Anak buahnya yang dahulu sekadar menjadi setiausaha kerja pemuda Keadilan Lokman Nor Adam kini menapak menang menjadi exco pemuda Umno Malaysia. Nasib beliau lebih baik berbanding Ezam. Jika diingat dahulu, Lokman mendakwa Ezamlah orang yang berusaha meminta parti memecat beliau dari KeAdiLan. Jika hari ini mereka berselisih di pejabat Umno, pasti Ezam tersipu-sipu dengan Lokman.

Selepas menjawat jawatan ketua penerangan Umno cawangan, Ezam tidak berbunyi lagi. Di Manek Urai, kelibatnya sudah tidak wujud. Adakah Ezam sudah puas mendapat jawatan baru itu? Tidak pasti.

Tengah senyap-senyap itu, tiba-tiba keluar muka depan Utusan Malaysia muka Ezam. Katanya, dia sedia menjadi saksi menyatakan Anwar pengkhianat bangsa. Kenyataannya ini bagi menyambut bosnya Muahyudin Yasin yang beberapa hari sebelum itu mendakwa Anwar pengkhianat. Rupa-rupanya Ezam masih belum puas. Dia sentiasa mencari ruang untuk terus me....ngam... pu pimpinan tertinggi parti. Adakah kali ini Ezam berjaya? Adakah dia akan dilantik sekurang-kurangnya sebagai senator atau timbalan menteri? Kita perlu sama-sama nantikan.

namun penulis merasakan beliau akan gagal lagi. kerana hujahnya dan gempaknya masih seperti lama, iaitu membaham bekas bosnya Anwar dengan hujah-hujah kopi O sejuk. Penulis dapat merasakan orang umno pun mengatakan budak Ezam ni habis modal. Bodoh lah dengar cakap dia. terus lah jadi balaci. Mungkin itulah kata-kata orang kepada beliau.

0 comments:

Post a Comment