ad

Sunday, August 2, 2009


Demo ISA Orang Melayu Menjadi Alat: Noh Omar Seorang Pelupa


"Waktu kita tangkap ahli KMM dan JI yang melibatkan orang Melayu, tiada gerakan untuk memansuhkan ISA kerana kita orang Melayu memahami keadaannya. Isu yang hangat sekarang ialah pertubuhan haram Hindraf.. siapa Hindraf ini? Kenapa sekarang orang Melayu nak dijadikan alat oleh orang lain yang nyata mahu ambil kesempatan demi kepentingan politik." Demikian kenyataan Dato Noh Omar Timbalan Pengerusi Umno Selangor.

Saya tidak tahu Dato Noh Omar ini orangnya mudah lupa atau sememangnya buta maklumat atau istilah lunaknya tidak cerdik. Gerakan mansuhkan ISA (GMI) dilancarkan secara rasmi pada tahun 2001 di oleh Dato Fadhil Nor Presiden Pas ketika itu di Dewan Himpunan Cina Selangor. Pengerusi pertamanya Zaid Kamarudin yang hari ini menjadi Presiden JIM. Ia merupakan pakatan rasmi parti-parti politik dan lebih 80 Ngo yang menentang ISA.

Ketika itu berlaku tangkapan terhadap tahanan Reformasi dan kemudiannya berlaku tangkapan terhadap bekas-bekas pelajar lepasan Pakistan India yang dituduh KMM. Pada tahun 2002 pula berlaku tangkapan terhadap JI dan GMI telah pun wujud ketika itu dan melakukan bantahan. Bukan sekadar demonstrasi yang berlaku beberapa siri di Kem Kemunting sehingga berlakunya tangkapan di Kemunting. Antara yang masih ingat ditangkap ketika itu ialah Puan Aliza Jaafar isteri Saari Sungip yang ditahan di hadapan Kem Kemunting. GMI juga telah mengadakan dialog dengan beberapa menteri termasuh Noh Omar sendiri yang pernah menjadi Menteri Dalam Negeri.

Pertemuan GMI dengan Perdana Menteri juga pernah dilakukan dalam satu majlis di Negeri Sembilan bagi menyatakan bantahan terhadap penahanan ISA ini. Malah Noh Omar sendiri pernah menyatakan simpati kepada keluarga tahanan. Sudah tidak terkiran berpuluh demonstrasi di Masjid Negara, di Suhakam dan di Kemunting diadakan bermula tahun 2001 hingga sekarang bagi mendesak dimansuhkan ISA.

Manakala dalam bentuk rundingan telah dibuat bermula dengan pihak polis, Menteri Dalam Negeri dan timbalannya, Perdana Menteri, Suhakam, Suaram, Badan Hak Asasi Islam Antarabangsa dan pelbagai pihak lagi sehinggalah kepada menyuarakan kepada satu konvensyen di Ganeva beberapa minggu yang lalu. Dalam bentuk majlis rasmi pula beratus majlis ceramah, dialog, pidato, seminar diadakan di seluruh negara. Pada tahun 2007 diadakan kempen edaras risalah mansuh ISA di Kolej New Era oleh Tok Guru Nik Aziz yang turut dihadiri oleh Ezam Mohd Nor. Hari ini beliau menempelak pula usaha GMI tersebut.

Sudah berjuta atau beratus juta risalah ISA telah disebarkan. Namun kerajaan masih membisu. Maka demonstrasi besar-besaran 1 Ogos merupakan kemuncak penentangan. Malah jika hendak dikirakan penentangan ini, sebelum wujudnya GMI pada tahun 2001, Pas sebagai Parti Islam yang didokong oleh orang Melayu telah lama melakukan penentangan seperti dalam kes tangkapan ulama Pas pada tahun 70-an, tangkapan Mahfuz, mat Sabu, Bunyamin Yaaqub dan cubaan menangkap Ibrahim Libya pada tahun 80-an. Mengapa Noh Omar kata tidak ada usaha penentangan. Adakah Noh Omar hendak katakan sebelum Hindraf ditahan ISA orang-orang Pas menyokong ISA. Nampak sangat Noh Omar buta sejarah dan pekak maklumat sehingga lupa dia sendiri pernah menerima memorundum penghapusan ISA.

NOh juga mengatakan mengapa hari ini orang Melayu hendak diperalatkan oleh orang lain yang mahu ambil kesempatan. Kesempatan apa yang Noh faham? Adakah kesempatan memberi tanah di Genting Highland, memberi tanah di Bukit Tinggi dan Pangkor kepada Vinsent Tan itu tidak boleh dikatakan alat. Adakah boleh juga dikatakan Noh Omar dan pemimpin-pemimpin Umno itulah sebenarnya alat kepada tauke-tauke dengan menggadaikan tanah-tanah orang Melayu kepada mereka. Noh sering menyatakan bahawa Pas menjadi alat kepada Cina. Boneka Cina. Soalan untuk Noh Omar. Adakah MCA dan MIC itu berbangsa Arab? Adakah Vinsent Tan, Ananda Krisnan itu berbangsa Arab?

Tanpa memanjangkan lagi, penulis ingin katakan Noh Omar itu seorang pelupa dan kerang cerdik dalam mengeluarkan kenyataan. Noh akan rasakan sendiri apabila ISA dikenakan kepada beliau atau anak isterinya barulah dia tahu siapa alat siapa? Kita bukan mendoakan, tetapi selagi akta zalim ini ada ia tidak mengenal siapa dan parti mana. Zahid Hamidi yang masih dalam Umno juga pernah merasa ditahan ISA. Noh perlu berhati-hati.

0 comments:

Post a Comment