ad

Monday, March 23, 2009


POLITIK BERUK VS POLITIK PENYAPU

Soalnya siapa cerdik. Bukan main jahat atau tidak.

“Inilah beruk-beruk di jalan raya”
“Jika mereka berhimpun, pemuda Umno akan turun berhadapan dengan mereka”
“18 tahun: Pade Doh!” (Kerajaan Pas Kelantan)
“Kita pasti akan tawan Kelantan”
“PKR: Projek Khinzir Raksasa”

Kesian melihat menantu Ayah Lah membuat laporan polis terhadap penulis kerdil Yahaya Ismail. Isunya buku yang ditulis untuk jahanamkan beliau. Marahlah si menantu Ayah Lah ini dengan katanya Yahaya ini mengugutnya ketika datang ke pejabat menantu 17 mac yang lalu.

Kata Pak Ya penulis tua itu, dia dibawa oleh orang-orang menantu ke pejabat menantu dan membincangkan pasal buku yang ditulisnya. Pak Ya pergi seorang diri. sampai di pejabat menantu Pak Ya kata mereka runding pasal menuskrip yang belum dicetak itu. Lantaklah apa yang dibincang pun, aku malas ambik port.

Cuma menantu kata Pak Ya mengugut menantu ketika itu. Hebatnya Pak Ya yang tua itu boleh ugut menantu dalam pejabat menantu yang dihadiri kawan-kawan menantu. Pak Ya seorang, menantu dengan kuncu-kuncu. Ilmu apa yang Pak Ya guna sehingga menantu begitu takut dengannya walaupun dalam pejabat sendiri.

Kata menantu lagi, "Tujuan utama saya buat report (polis) ini adalah disebabkan kandungan buku ... yang ternyata memfitnah saya. Buku ini adalah sebenarnya satu usaha secara sengaja menjatuhkan imej dan karier politik saya,"

Alaooh sedihnya dengan menantu ni. Takkan Pak ya nak jatuhkan karier politik menantu, Pak Ya mana boleh bertanding ketua pemuda UMNO. Lagi pula nak jatuhkan imej, Pak Ya dengan menantu jauh handsome menantu lagi. Tapi siapa sebenarnya yang nak jatuhkan menantu ini ye?

Semestinya lawan menantu yang nak bertanding ketua pemuda. Kata Pak Ya secara peribadi dia sokong ‘Tukang beri penyapu’ tu sebagai ketua pemuda. Ia semakin mengesahkan maksud menantu tadi siapa yang hendak menjatuhkannya.

Ish,ish jahat sungguh orang itu. Dah lah bagi penyapu, pelahap tempe sampai merah-merah muka. Nak jatuhkan menantu pula. Dasar tak sedar diri betullah budak Jawa ni.

Tapi nak katakan jahat tak kena juga. Sebab ‘politik beruk’ dan ‘politik penyapu’ sememangnya jahat. Dulu semasa menantu naik jadi naib ketua pemuda dulu pun main jahat juga. Nak menang memang kena main jahat. Duit sapa banyak dia menang. Taktik sapa hebat dia menang. Nama sapa buruk dia kalah.

Soalnya siapa yang paling cerdik kalangan politik jahat ini? Kenapa lah menantu tidak upah mana-mana penulis politik untuk kutuk keburukan makan tempe lebih, keburukan bagi penyapu dan lain-lain yang buruk. Kalau pun taktik itu sama, maka markahnya sama. 50:50. berbanding main jahat sikit-sikit, maka markahnya sikit. Politik beruk: 30. Politik penyapu 70.

Katanya menantu graduan Harvard University. Aik, takkan tak mampu fikir taktik jahat terbaru. Ini mungkin kerana terkena sial beruk-beruk di jalan raya. Buat masa ini kemenangan berpihak kepada politik penyapu.

*Pesanan: Menantu kena makan pisang nangka banyak-banyak macam beruk tu, untuk tenangkan fikiran.

0 comments:

Post a Comment