ad

Tuesday, March 24, 2009


SPR JAHAT DAN KEJUTAN DI BUKIT GANTANG

29 Mac ini berlangsungnya penamaan calon Prk Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai. Maruah BN paling utamanya terletak di Bukit Gantang. Sebabnya apa? Pertamanya ia melambangkan situasi negeri Perak hari ini.

Keputusan pilihanraya ini (jika telus) akan memberi isyarat sama ada rakyat bersetuju atau marah kepada tindakan rampasan kuasa oleh BN di Perak. Keduanya kerana batang tubuh calon Pas sendiri, yang merupakan insan kontroversi yang dipalitkan Umno sebagai penderhaka sultan. Diburukkan Nizar Jamaludin seburuk-buruknya. Barua Cina dan Dap. Gadai tanah kepada Cina.

Jika Nizar menang dalam Prk ini, maka terluka besar maruah Umno yang telah menganjurkan puluhan demonstrasi dan himpunan menggunakan pelbagai ngo buatan yang dikatakan mewakili orang Melayu untuk mengutuk tindakan Nizar menyembah derhaka titah baginda sultan. Ia memberi makna umno dan ngo buatan itu bukanlah pilihan rakyat khususnya orang Melayu Perak. Mereka wakili bayang-bayang.

Ketiganya ia adalah maruah Najib Razak yang ketika itu sudah menjadi Presiden baru Umno dan yang menjadi hero utama kudeta di Perak. Maka jika BN kalah, memberi isyarat Najib ditolak rakyat Perak. Justeru, 3 faktor ini menjadikan Bukit Gantang penting dimenangi Umno. Maka pelbagai tektik 'gila-gila' mesti dilakukan Umno bagi memenangi pilihanraya ini.

1. Majlis ceramah, kempen rumah ke rumah, sebaran risalah mesti disekat dengan menghantar gengster-gengster yang mengaku mewakili mana-mana kumpulan Melayu. Maka akan berlakulah pertembungan, pergaduhan, kekasaran.

2. BN mesti lepaskan bom jangka yang akan mengalih perhatian pengundi daripada isu kudeta Perak, Isu rasuah Umno dan populariti calon Pas. Maka akan keluarlah sebagai contoh akuan bersumbah. Seorang budak bekas pekerja pejabat Nizar membuat akuan bersumpah kononnya dia diliwat, dicium dan macam-macam fitnah lagi. walaupun ia tidak betul, tetapi ia akan berjaya mengalih perhatian rakyat dan jentera Pakatan akan hilang fokus dan terpaksa menjawab isu ini. Ia mungkin boleh dilakukan 3 hari sebelum mengundi atau pun dua hari sebelum mengundi. Yang penting Nizar dikalahkan.

3. SPR senjata terakhir yang mesti digunakan. Jika dahulu undi pos, undi hantu. Sekarang, boleh sahaja umumkan secara terbalik seperti yang berlaku di Perlis tempoh hari. SPR buat-buat salah umum calon BN yang menang. Untuk bantah kita kena bawa ke mahkamah. Kes mahkamah lagi. Maka ia memakan masa berbulan-bulan dan mungkin bertahun. Maka walaupun akan datang, mahkamah umumkan keputusan itu tidak sah, tetapi untuk jangka masa setahun pertama, BN akan mendapat suntikan dan keuntungan baru untuk kepentingan politik mereka. Mungkin kita fikir, takkan lah Umno sanggup melakukan kerja tidak bermaruah secara terang-terangan? Jawapannya, Umnoi peduli apa dengan maruah sebab tindakan kudeta di Perak pun terbukti di luar maruah manusia.

Jadi pesanan terakhir kepada jentera Pakatan, berhati-hati lah dan jangan lah berprasangka baik berlebih sangat dalam pilihanraya ini. Semua kemungkinan yang jahat-jahat boleh berlaku dan dilakukan oleh orang-orang yang jahat.

0 comments:

Post a Comment